What happened in 2016?

Season 2016

This is a message in Norwegian:

Aktiviteten i Ynglinggruppa 2016 i Trondhjems seilforening startet med felles utsett av båter søndagen 4 april. Vi kan se tilbake på et år med stor aktivitet i Ynglingmiljøet i Trondheim, med i runde slenger 10 aktive båter gjennom sesongen. Det har gjennom året vært deltakelse på mandagstreninger (snitt gjennom sesongen 5-6 båter hver trening), tre nybegynner seilkurs i regi av både TSF og NTNUI, onsdagsserie med ca 5 Ynglinger i snitt, Norgescup, NM, KM og helt mot slutten av sesongen også student NM. I tillegg så har Ynglingene også blitt brukt for kvalifisering til Norsk seilsportsliga.

Året 2016 har også vært preget av at NTNUI seiling og Ynglinggruppa TSF har nærmet seg hverandre og er nå tilnærmet å betrakte som en homogen Ynglinggruppa, og dette ønsker vi å jobbe videre med til neste år. For å fortsette dette arbeidet så vil det fra neste år bli etablert en assisterende Ynglingkaptein fra NTNUi som vil samarbeide med Ynglingkaptein i TSF for videre utvikling og homogenisering av Ynglinggruppa i Trondheim.

Seilåret 2016 startet tidlig med to Yngling seilkurs for nybegynnere (TSF og NTNUI). Seilkurs hadde vi også i 2015 men nytt for i år var at vi hadde lagt opp til 4 kursdager (ettermiddager). De fire kursdagene inkluderte tre dager med teori+seiling, og den fjerde dagen var satt av til regatta. I Trondheim så er NTNUI seiling også en del av Ynglinggruppa, og de hadde sin egen kurs mer eller mindre samtidig, der dem også deltok i den avsluttende regattaen 20 april. Det var ca 10 kursdeltakere med på TSF seilkurs, og ca 25 deltakere på NTNUI kurset. Begge kursene brukte opplegget med en erfaren seilere i hver Yngling sammen med to nybegynnere, noe som fungerte veldig bra

• Måndag 11 april 17:30 – 20:30 Teori + praktik

• Onsdag 13 april 17:30 – 20:00 Teori + praktik

• Måndag 18 april 17:30 – 20:30 Teori + praktik

• Onsdag 20 april 17:30 – 20:30 Regatta

NC 2 gikk i Juni på Askøy og der hadde vi en deltakende båt fra Trondheim: NOR-251 Bølla ( Skipper: Rimmert van der Kooij) som sluttet på en 4e plass.
Etter sommeropphold så var den første regattaen for Ynglingene utenom onsdagsserien Kretsmesterskap (KM) for Ynglinger i Trondheim, denne gang gjennomført som en heldags regatta 11 september. Her hadde vi 7 påmeldte båter og 6 startende båter til slutt. Den eneste starten som ble gjennomført var i veldig lite vind, og bare Thor og Bølla kom over finish pga. drift, racet ble derved kansellert. Det ble ikke noen flere starter den dagen, og derved ikke noe godkjent KM.

Helgen deretter så var det dags for Norgesmesterskap (NM) som denne gang gikk av stabelen 17-18 september i regi av Ran Seilforening. Her hadde vi fire! tilreisende team fra Trondheim, og to av dem; Bølla og Thor trailet båtene over fjellet. De fire tilreisende lagene var; NOR-251 Bølla (skipper: Rimmert Van der Kooij), NOR-411 Thor (Skipper: Kenneth Buvik), FRA-3 Odette (skipper: Mario Ditorante) og NOR-1 NTNU (Christos Kalavrytinos). Båtene plasserte seg på 9, 11, 15 og 16 plass respektive, av totalt 17 startende båter. Her ble vi godt mottatt av seilmiljøet i Bergen som hjelpet oss med alt fra leiebåt til transport og boende, tusen takk, vi kommer gjerne tilbake!

Sesongen ble avsluttet med student NM for Ynglinger i Bergen 13-15 oktober. Her deltok en båt fra Trondheim; Team NTNUi med Even Eide Onstad som skipper, med mannskap Achim Gersterberg og Markus Book Bjerg, som sluttet på tredjeplass av totalt 11 båter.

Ynglingåret i Trondheim ble avsluttet med felles båtoppsett og pizzaspising 9. Oktober. NTNU båtene ble tatt opp i november grunnet deltakelse i student NM seint i oktober

Ynglingkaptein Niclas Fredman går av etter 2 år som Ynglingkaptein og to år som ass. Kaptein. Påtroppende Ynglingkaptein blir Kenneth Buvik effektiv fra 01.01.2017.